неделя, 3 февруари 2008 г.

Хомосексуалната душевност

ИДЕИ ЗА ГЕЙ-КУЛТУРАТА
(ЖИВОТ, КРАСОТА, СВОБОДА И ЛЮБОВ В ДУШЕВНОСТТА НА ХОМОСЕКСУАЛИСТИТЕ)

Част първа: ПОСТАВЯНЕ НА ПРОБЛЕМ


Съвременното общество почти не се интересува от същностната страна на хомосексуализма, а е впечатлено единствено от неговата външна и така "парадоксална" изява, рязко контрастираща с "очевидностите" на хетеросексуалната ориентация. Във всяко общество ценностите на "мнозинството" са натрапчиво водещи и задаващи така наречените норми, "нормалността", която това общество смята за единствено допустима и дори "прилична". Всичко разминаващо се с представите на сексуалното мнозинство се смята за "фрапиращо" и дотолкова будещо само един външен интерес, че даже и най-либералните общества таят зад стената на показната търпимост своето хладно недоумение какво всъщност е хомосексуализмът като явление и като практика. Общо взето липсва стремеж за разбиране, за заставане на позицията на другия и различния, което е особено необходимо в такава важна "сфера" на живота каквато е сексуалността. Ето защо е така необходимо да се вникне по-дълбоко в душевността, в ценностите, дори във философията на живота, която неизбежно съществува сред представителите на хомосексуалната ориентация. "Ние", "нормалните", не трябва да си позволяват да гледат на "тях", "различните", като на овладяни от странности и капризи суетни индивиди, разминаващи се коренно с изискванията на самия живот и даже на "природата". Това е още толкова по-необходимо, защото допускането, че "те" също са хора като нас, неумолимо води до приемането, че "те" също си имат ценности, разбирания за живота, за онова, което "прави живота живот", имат си норми и дори "нормалност", също така и душевност, която тъкмо заради различността си вече е богатство и принос в общочовешката култура. Съзнавайки потребността от диалог между сексуалните (а това всъщност са жизнени, "житейски" и в този смисъл ЧОВЕШКИ!) ценности и култури, се заех със задачата да провокирам един такъв разговор, който единствен може да ги приближи една към друга и дори да ги примири в едно хармонично единство. Ето защо написах това по-долу, стремежът ми е само да се започне този разговор, от който особено има нужда едно такова нетолерантно към различията общество, каквото е нашето. Да си гей в днешно време у нас, пък и по света, дори и в най-развитите в духовно отношение общества (нека да имаме достойнството да признаем това!), не е "привилегия", която обществото насърчава. Съществуват все още рудименти на сексуалната дискриминация и сегрегация, които, подобно на расовата, дълбоко са залегнали в душите едва ли не на "всички". Самите хомосексуалисти особено много страдат от това, защото все пак "те" са малцинство и са слаби, винаги ще бъдат слаби, докато пък мнозинството се чувства силно и дори "право", което засилва недоверието. Вярно е, че в последните десетилетия поне външно острото противопоставяне като че ли беше изживяно, но това е само видимост, зад която съществуват тежки пластове на неразбиране и на недооценяване на чуждата "различност". Това например се демонстрира в спонтанните реакции на иначе съвсем толерантен човек, който, да речем, току-що е разбрал, че неговият син е… гей, или пък дъщеря му - лесбийка. (Бихте могли сами да си представите тези реакции, които са разбираеми и твърде човешки; предполагам и на сина и на дъщерята съвсем няма да е приятно това, че са признали своята… "извратеност"!). Така е днес, така, струва ми се, ще бъде още дълго време, независимо от думите, с които непрекъснато подчертаваме своята иначе все по-засилваща се толерантност…Но ето във връзка с това ми се стори потребно да се запитам дали такова е било винаги отношението към така наречените хомосексуалисти. Поразрових се в специалната литература и открих поразителни неща, които тук искам да споделя. Те трябва да ни накарат да се замислим, ако искаме да разберем всичко не в неговата "куриозна", а в същностната му страна. Ето за какво става дума…Ще тръгна от началото на европейската култура, а именно от древна Гърция. Знаем ли как тогава са се отнасяли към… хомосексуализма и към хомосексуалистите, към тогавашните "обратни"? Почти никой днес не знае това, а и вероятно мнозина не искат и да знаят; точно затова то трябва да им се каже. Из цяла тогавашна Гърция, и особено в Атина, Спарта и особено, да речем, в Тива или в Крит, на "хомосексуализма" се е гледало като на нещо съвсем естествено и "в реда на нещата", никой почти не се е дразнел от това, че "има и такива". Как е било възможно това, та нали те са били толкова "по-изостанали" от нас, днешните "цивилизовани… варвари"?! В Спарта, и също така в Крит, даже е имало обичай всяко момче на определена възраст, да речем в периода на най-решаващите му години (от 12-13 до към 18-20), да бъде давано на възрастен, зрял, "истински" мъж за най-пълноценно "обучение" във всички тайнства на живота. Те били наричани "любовници", и родителите сами се грижели да осигурят такъв един "любовник" на детето си, който лека полека го въвеждал не просто в тайните на живота, но и в тези на любовта като негова сърцевина. Явно те са "правили и секс", както бихме се изразили днес, макар че едва ли това е най-важното: "любовникът" въвеждал "любимото си момче" и в тънкостите на военното изкуство, практическите дела на живота от най-различен характер, дори изглежда му давал и най-необходимите знания, почерпани от опита - и които то едва ли би могло да открие само на своите години. Когато брадата на младия човек станела съвсем "истинска" и мъжествена, "му разрешавали" да живее както той сам иска, но преди това бил изцяло "подчинен" и "зависим" от своя любовен партньор; даже последният бил наказван при военните неуспехи на своя възпитаник…Как е възможно всичко това? Нима то не е такава "извратеност", от която е съвсем нормално по бузите ни да избият червените петна на нескриваното възмущение? Спартанците не са правили обаче всичко това просто "ей-така" или защото "нещо не е било наред" с тяхната сексуалност (такова "обяснение" най-напред се появява в учените ни глави!); всички тези обичаи са имали огромен за тях, но непостижим от нас самите смисъл. Какъв е бил този смисъл? По някакви свои и неизвестни на нас "съображения" древните спартанци може би не без основание смятали, че при своята "любовно-образователна система" младият човек успява да придобие по естествен път своята мъжественост, живейки със своя по-зрял "възпитател". Смятало се е (пак може би не без основание!), че ако жени възпитават младежите, то няма как това да не окаже вредно въздействие върху върху тяхната още не родила се мъжественост, тоест един вид да ги направи "женствени", варварски зависими от "женското", или, както днес бихме казали, "феминизирани", а значи и не-мъжествени (макар че "мъжкото" не може да е "едно и също", то би трябвало да има раз-личностни особености, следователно то търпи вариации в определени граници, а и "феминираността" на някои мъже по своему е… интересна, обогатява човешкото, такива индивиди по свой начин са симпатични и заслужават да бъдат уважавани и дори… обичани!). Мъжът трябва да бъде мъж, а значи и мъжествен, а това може да стане според тях само ако мъж влияе на юношата в нелекия път на формиране на неговата мъжественост. Знаем, че през тези години на "пубертета" и на "половото съзряване" едва ли има нещо по-значимо за юношата от секса и сексуалните преживявания, но според древните спартанци сексуалността на бъдещия мъж трябва да придобие ясната си форма само в общуването пак със мъж, който вече е показал че е достатъчно мъжествен (знаем, че дори родителите на момчето се грижели за това да му намерят достоен "любовник"!) Моля читателя на тези редове да потисне временно своето морално чувство, което, добре разбирам, в този момент е овладяно от силен гняв: все пак в случая става дума не толкова за хомосексуализъм, колкото за… "педофилия"! Нали искаме да разберем, нека преди това да не си позволяваме да съдим…Изглежда подобни разбирания на спартанците са носели известна практическа полза, защото обичаят бил спазван векове наред. След като поне 6-7 години младежът живеел непрекъснато със своя любовник, в това число и в… леглото, то след достигане на пълнолетие той получавал своята свобода и оттук нататък според своите "предпочитания" или "наклонности" сам избирал своя бъдещ сексуален живот: с мъж или с жена да живее нататък решавал единствено той и то най-свободно! Вероятно спартанското "сексуално образование" не е довело до епидемия на… хомосексуализъм, защото, доколкото ми е известно, Спарта не е загинала от рязък спад на раждаемостта, при това, сигурен съм в това, и тогавашните мъже не са умеели… да раждат. В Тива стигнали в "безсрамието" си дотам, че създали една армия от… влюбени един в друг бойци (армия от хомосексуалисти, какъв ужас според днешните ни разбирания!), която, според наличните данни, се оказала непобедима: защото никоя армия не могла да победи мъжете, които рамо до рамо защищавали не просто себе си, а ония, които силно обичат, именно любовниците си (а те били… "не-жени", защото също се сражавали мъжествено и смело за своите любими!). Как да разберем всичко това? Аз няма да давам своето обяснение, предоставям го на мислещия, на непредубедения читател, който не си е въобразил че "си знае" всички отговори…В Атина положението било същото, ако не и… "по-лошо", да не говорим за други градове из тогавашна Гърция, някои от които били изпаднали в "пълен аморализъм" с увлеченията си по… хомосексуализма. В Атина обаче интересното е, че философите се заели да "обяснят", да разкрият автентичния смисъл и дълбоките корени на всички тези… "странности" (от "наши", от "днешни" позиции!), въпреки че тогава дори не е било необходимо нещо да "оправдават", тъй като, както казах, толерантността тогава е била значително по-високо развита от "нашата" (доколкото все пак я имаме!). Да видим какви са техните "съображения"? Дали пък няма да се окаже небезразличен за нас (и в този смисъл полезен!) смисъла, който тогавашните философи открили в тези иначе и все пак поразителни (за нас!) феномени? Гръцката култура изобщо е маскулинна култура, в нея напред е изнесен "мъжкият елемент", докато женският бил оставен на съвсем заден план и, вероятно не без основания, бил смятан за… несъществен. Вярно е, че никой не си позволявал да отрича великата мисия на жената да носи и продължава живота, но все пак се е смятало, че ролята на жените не бива да бъде и надценявана. Гърците изобщо обичали прекрасната хармония между нещата, и затова цялата грижа на техните философи била тази на всяко нещо да намерят… "неговото място", в случая казаното се отнася както за мъжете, така и за жените. В гръцкета митология например на "женското начало" в лицето на Майката Гея била отредена водеща позиция при генезиса на самия живот и на самото битие, но само толкова: мъжкото начало след това взема "властта", която, впрочем, не е отстъпило и до ден днешен на жените (независимо от нашата… "модерна еманципация"!). Нека да вникнем обаче в по-конкретните измерения на общогръцката концепция за живота и човека.Сократ е философът, който тук, в лицето и на неразделния от него Платон, задава тонуса на гръцката мисловност. Впрочем самият Платон бил влюбен в Сократ, макар че, както казват, Сократ си имал и "истински любовник", красивият Алкивиад, с който спял, независимо от това че си имал и жена, вечно ненавиждащата го Ксантипа, която пък имала доста главоболия с множеството деца, които Сократ й бил… "направил"! Един вид Сократ, независимо от пословичната си… "грознотия", бил… "бисексуален", тоест ценен еднакво и от двата пола, но все пак повече, разбира се, от мъжкия! (По едно време даже, когато в Атина, заплашена от намаление на прираста на населението си след една кръвопролитна война, излязъл закон, който позволявал на всеки мъж да има законни деца не само от своята, но и от поне една друга жена, то Сократ, както се твърди, като примерен гражданин най-стриктно изпълнил предписанията на закона!) Какво твърдял Сократ - и Платон след него? Най-напред известна е тяхната концепция за "видовете любов", която като че ли ни казва всичко, даже и на нас, късните хора, които все още нямаме задоволително "научно обяснение" за основанията, които пораждат влечението към собствения пол. Сократ особено много харесвал мита за създаването на мъжа и жената като "пол-ове", сиреч като "пол-овинки" на цялото, наречено човек. Ето съдържанието на този мит. Някога хората не били като днешните, каквито сме ние, които цял живот не знаем по-фатална за нашето щастие грижа от тази да си намерим "своята половинка", любимото същество, без което животът ни се оказва лишен от особен смисъл. В най-ранните времена съществували странни същества, "цялостни човеци", които имали… два пола (два полови органа), четири ръце, четири крака, две глави… и всичко останало, което човек вече може сам да си представи на основата на казаното. Това бил така нареченият "андрогинен род", съществата на който пребивавали в неизразима хармония и жизнена пълноценност, защото всичко потребно за своето щастие намирали… в самите себе си, на тях нищо не им липсвало, и нищо не трябвало да търсят, за тях били непознати нещата, за които днес ние така силно копнеем. При това тези "абсолютни" и "пълни", а не като нас "половинчати" човеци, били изключително силни, движели се не както ние на два крака, а се… премятали като кълбо и така нататък, но най-важното за тях било, че любовта като копнеж, мъка и страдание по "своята половинка" им била съвсем непозната. Но ето че приближихме интересуващия ни момент…"Половите органи" на тези същества били два, но във всеки случай не били едни и същи при всички, тук имало няколко възможности, от които природата не била закъсняла да се възползва. Някои "цялостни човеци" имали нашите сегашни "мъжки" и "женски" полови органи, т.е. били "жена-мъж" едновременно; други били… "жена-жена" (ясно по каква причина!), а трети, явно, били "мъж-мъж", един вид… "двойно пълноценен мъж" (!), тук също не се налагат уточнения защото това било така. Но и в трите случая "цялостният човек" пребивавал, както казах, в неизразимо усещане за пълнота от съществуването, което на нас специално ни е познато само в тайнствените мигове на нашата "полова любов". Любовта в нашия смисъл (като страст, копнеж, като влечение към друго същество, като порив към пълноценното удоволствие, в което животът като че ли е при самия себе си и т.н.) за тези същества съвсем не съществувала. За това обаче можем само да им завиждаме: те си се раждали "влюбени" и пребиваващи в най-съвършено "единение", за тях пълноценният живот не бил жажда, а непосредствена даденост на съществуването, те били… сами по себе си щастливи. Но стига толкова за тях, вече като че ли нещата се изясниха поне отчасти…Но ето че в един момент "андрогините" като че ли съвсем се самозабравили поради преситеността си от удоволствия и от щастлив живот, започнали да не зачитат боговете, поради което се наложило Зевс жестоко да ги накаже. Той много-много не се церемонил с тях, а им приложил най-жестокото наказание, което може да измисли един ядосан бог: започнал да ги… реже наполовина, да ги прави по-слаби - за да направи така, че "безчинствата" им най-сетне да престанат. Зевс ги режел един по един, а Аполон му помагал, като изцерявал страшните рани, завивал откъм гърба кожата и показвал уменията си по пластична хирургия: защото все пак "произведенията" им, независимо от всичко, все пак се получили достатъчно красиви: това вече сме самите ние, двата "пола", мъжете и жените…Историята по-нататък за всички е от ясна по-ясна. Разрязаните "половинки" от блаженото по-рано цяло… се загубили една друга, започнали да се търсят, обикаляли земята без покой и не се успокоявали докато не намерят "своята половинка", появило се любовното влечение и копнежа по единение на душите и телата, познат ни като любов, а наред с него и страданието, мъката и ужаса при съществуването, в което си сам, без "твоето друго" и т.н. Няма защо повече да разказвам този мит, който Сократ често разказвал и изцяло споделял: защото той му давал решението на великата загадка на любовта.Но този мит решавал и проблема за… "сексуалните ориентации", при това съвсем убедително. Онези "половинчати индивиди", които били части на цялостния човек, известен ни като "мъж-жена", търсели съответно "другия пол" и сред него се надявали да срещнат "загубената си половинка": това са така наречените "хетеросексуални" в нашата представа, това е… "сексуалното мнозинство" (макар че не е съвсем ясно защо и… дали е и трябва ли винаги да е… мнозинство?!). Онези пък, които били част от цялото, наречено "жена-жена", ясно какво търсели, случило се така, че те по неизвестни причини обитавали прекалено много остров Лесбос, поради което и получили името си. Накрая, половинките от някогашния пълноценен "мъж-мъж", станали… "хомосексуалисти" или "гейове", защото именно мъж за тях бил заветният индивид, който може да ги допълни до безвъзвратно загубената цялост и така да им даде любовта, усещането за пълнота, без което изобщо едва ли си заслужава да живее човекът. И в трите случая дълбоката потребност от единение на душите и телата, наричана "сексуално" или по-точно любовно влечение, така изгаряла както душите, така и телата, че индивидите, каквито сме всички ние, не знаели по-коварна задача от тази да намерят "своята половина", другото същество, което, веднъж намерено, ни дава онази радост от съществуването, която иначе е недостижима за нас, смъртните. И че това е така ние разбираме едва в съкровеното "нещо", наричано любов…Ето я общогръцката представа за половете, секса и любовта, която, струва ми се, е съвсем удовлетворителна и за нас, независимо от пластовете предубеденост, с която ни е натоварило по-сетнешното културно развитие. От гледна точка на това нали не е "странно" и "парадоксално" защо този или онзи изпитвал влечение към мъже или към жени, защо този или онзи там е или "гей" или пък не е… "гей", защо този или онзи индивид "си позволявал лукса да бъде даже… лесбийка"?! Дотук разбирането на Сократ и Платон (а Платон си е бил завършен… "хомосексуалист"!) ни kазва много, но не всичко. Ето че сам Сократ се заема с тежката задача да доразвие общогръцкия възглед за любовта и красотата, на която посветил и живота си. Какво Сократ ни казва вече "от себе си"? (А младият Платон дотолкова изпитва възторг от учението на любимия си учител, че почти нищо едва ли е прибавил от себе си в своите знаменити "Диалози", макар че е съмнително дали сам, възторгнат от догадките на Сократ, не е "измислил всичкото"!) Ето че вече имаме два "пола", мъже и жени. Всеки от тях си има своя незаменима и субстанциално обусловена мисия и роля в живота, която трябва да бъде изчерпателно разбрана. Жените не случайно съществуват именно като жени, мъжете също, при това важното е да се разбере какво е това да си мъж, а също и жена. Не е достатъчно, както ние наивно си мислим сега, че мъж е онзи, който има… пенис (фалос на гръцки), а че жена е съществото, което е лишено от пенис, и затова е така зависимо от пениса на мъжа (това последното прозрение дължим "нашия" Фройд, сам… хомосексуалист, но страхуващ се особено много това да не се разбере от… четящата публика и от обществото!). Да си мъж в истинския смисъл на думата (както, от друга страна погледното, жена) не е проста принадлежност към своя "пол", мъж човек не се ражда, а става мъж, докато в много от случаите това едва ли му се удава (за жените като че ли това важи в по-малка степен, тъй като тяхната същност и роля е съвсем друга!). Ето сега вече ще изложа по-накратко разбирането на Сократ-Платон, тъй като нещата вече се поизясниха. Има няколко прости неща, които "половете" трябва без спорове да приемат като неизбежни и дори като разумни. Например нима не е ясно, че жените съществуват заради това… да раждат деца, тоест да продължават в лицето на новороденото самия живот? Жената може само това, докато пък мъжът това… съвсем не го може, тук смесванията са невъзможни и абсурдни. Жените, на които "им се гади" при споменаването на тези "елементарности" на Сократ-Платон, би трябвало, изглежда, да се позамислят доколко са останали верни на своето предназначение да зачеват, износват, да бъдат беременни с живот, да раждат и продължават живота, т.е. да изпълнят с чест своята велика мисия на този свят. На жените значи при това принадлежи грижата за отглеждането на децата до към 11-12 годишна възраст (след което момчетата би трябвало да бъдат поети, както е в Спарта, Крит, Тива и по други места от тогавашна Гърция, от мъже, които да им дадат от своята мъжественост, да ги посветят в тайнствата на мъжкато и на мъжествеността!), тяхна е и ролята да се грижат за дома (за миенето на чинии и метенето, което си и чисто женска работа; казвам това не защото аз мисля така, аз съм "изроден" колкото всички други мои съвременници, и аз мия чинии; но така смятал Сократ!) и така нататък. С жените свършихме, при мъжете нещата обаче неимоверно се усложняват, за Сократ и Платон мъжката отговорност е безкрайно по-велика.Да си мъж, истински мъж, според тези дълбоки философи, съвсем не проста работа като женската. Малко са мъжете, които стават истински мъже, мнозинството като че ли е по-склонно да "дегенерира", тоест да бяга от тежката отговорност. Какво означава да си мъж, а също и да бъдеш мъжествен? Мъжете също… раждат, но не деца, а значително по-грандиозни неща, това са именно идеите. Идеята е нещо страхотно велико, да роди идея един мъж означава че си е изпълнил задачата на този свят, иначе изобщо не е мъж, той е "кастрат", напълно безплоден, и значи непълноценен индивид, който трудно може да се нарече мъж. Идея за Платон не е друго, а истина и битие, тя е същината на непреходно съществуващото, следователно мъжете имат, за разлика от женското, едно съвсем безсмъртно поколение: идеята не умира, напротив, тя е същинския извор на живота, на съществуващите "неща". Не е мъж онзи, който не е родил една истина в живота си и не направил нужното тази истина да придобие живот, "реалност", "битие", тоест да бъде "постигната" и "осъществена". Но ето че възниква въпросът: а как мъжете "зачеват" своите деца? И как "раждат" идеи, истините, които без… "мъжката любов" не биха се родили по същия начин, както не биха се раждали и деца ако сред нас са само… фригидни или безплодни жени?Ето тук вече идва темата за видовете любов и за типовете мъже. Една част от мъжете съвсем е безплодна за раждане на идеи, тези харесват жени и само с лекото им "участие" помагат за раждането на "женските деца", на смъртното поколение на жените. Това е така наречената "любов на простолюдието", гърците си имат и отделна нейна богиня (Афродита "Пандемос", всенародната Афродита), благодарение на нея тук се създават и раждат деца в собствения смисъл на думата. "Небесната Афродита" (Афродита Урания) има отношение само към мъжкото начало на живота, нейният Ерос поражда влечението на мъж към мъж, като импулсът за това е пак да се зачене и роди "дете", но от особен род, а именно идея, която е вечна и безсмъртна (например "поколението" на Омир, двете му деца, "Илиадата" и "Одисеята", никога няма да остарее и умре!). И как зачеват, как са "бременни" мъжете и как те раждат своите деца - ето го главният въпрос, от който се вълнуват както Сократ, така и Платон? Ами не е трудно, но като че ли не е и лесно: срещат се двама мъже, които по някакви дълбоки подбуди започват да изпитват силно еротично-любовно влечение един към друг, като основата тук не е тялото, както е при любовта "мъж-жена", а именно душата, душевното, духа, защото, както се знае, само мъжете имат дух и само при мъжете душата им може да е свободна от капризите на тялото, докато душата на жената не знае друга емоция освен тези, които поражда тялото и неутолимата женска страст към секса (защо това е така е отделна тема, която тук не мога да разисквам). Значи истинската любов между мъже (защото има и "мъже-хомосексуалисти", които не познават друго желание освен сексуално-телесното!) е чиста душевна и духовна връзка, при която телата участват дотолкова, доколкото трябва да импулсират душите към висшата задача за зачеването и раждането на истини, на идеи. Когато двама мъже са истински влюбени, то техните души са овладяни от порив към зачеване и раждане, те се чувстват безкрайно приятно, водейки "така интересни разговори", душите им изпитват неописуем възторг, предусещайки своята потентност само по този начин да родят истина или идея - и това е истинската любов-приятелство между мъже, която нищо друго не може да замени. Общуването между двама влюбени един в друг мъже в представата на Платон (на него трябва да вярваме, той е бил истински влюбен и затова е родил толкова много така красиви идеи!) е непостижимо иначе блаженство, това са прекрасни мигове на пълна хармония и "душевен комфорт", зароди ли се подобно чувство на ентусиазъм, то тогава няма как да не се "зачене" поне една велика истина - и тогава тези мъже са изпълнили предназначението си на този свят! Тези мъже живеят заедно, не могат един без друг, техните души се обичат и се чувстват "едно", телата им също са въодушевени и се сливат (но не това е главното!), тук човечността, добротата, красотата на чисто душевната връзка е в най-висока степен, и всичкото това води до оня велик миг, в който душите им така взаимно се "оплодяват", че "забременяват" с идеи, "износват" ги в своите приятни беседи, а в един непостижим другояче и още по-велик миг,… "раждат" детето си, идеята, истината, безсмъртното поколение на истинския мъж. Който иска да разбере "как стават" тези неща, нека да прочете Платон, всичките му книги-диалози са описание на пътя към идеята, по който вървят влюбените един в друг (и само така и в мъдростта на живота!) мъже…И защо казах всичко това, по-скоро защо го "пре-раз-казах", защото аз тук почти нищо не съм "родил" или "измислил"? Ами за да се замислим поне малко: когато заемаме позата на "съдници", осъждайки "странностите" и дори "извратеността" на любовта между мъже. Защото не бива да забравяме поне това: ако тя е любов, то няма любов, която е за "осъждане", всяка любов е нещо, на което просто трябва да се радваме! Защото не бива да забравяме също: ами откъде да знаем дали тази тяхна любов не е… истинска?! Тоест любов-чудо, което ражда онова, без което животът не би бил това, което е…Но къде е казано и "доказано", че истинската любов не е многолика, поне има… две лица?

Гей-речник

Гей-речник

Хомо- ... част от сложни думи, обозначаващи сходство, единство, принадлежност към едно и също нещо.

Хомосексуалност - сексуална ориентация, при която психо-емоционалното и сексуалното влечение е насочено към партньори от собствения пол. Дели се на два типа: гейство (мъжеложство) - между мъже и лесбийство (трибадизъм, сафизъм) - между жени.

Хомоеротизъм - еротично влечение към лица от собствения пол, без обезателно да се съпровожда със сексуална близост. Някои автори използват вместо хомоеротизъм, друг термин - хомоплатонизъм (от Платоническа любов).

Хомофилия - емоционално привличане към лица от собствения пол, без изразена еротична окраска. хомофилията не е идентификатор на сексуалната ориентация.

Хомосоциалност - ориентация на общуването насочено предимно и основно към хора от собствения пол. Хомосоциалността не е идентификатор на сексуалната ориентация.

Хомофобия - ирационален страх от хомосексуалисти. Често изразява страх от собствените несподелени и неосъществени фантазии и импулси насочени към човек от собствения пол. Хомофобията не се асоциира със сексуалната ориентация.

Трансвестизъм (трансвестицизъм, трансвестити, травестити /разг./) - хомосексуални индивиди, които приемат своя собствен пол и не са в противоречие с него, но достигат полово удовлетворение посредством преобличане в дрехите на другия пол. Гей-трансвеститите се наричат още drag-queen (хомо-кралици).

Андрофилия - разновидност на мъжкия хомосексуализъм, при който има влечение към възрастни мъже. Не се идентифицира с геронтофилията.

Ефебофилия - разновидност на мъжкия хомосексуализъм, при който има влечение към юноши. Не се идентифицира с педофилията и педерастията.

Гинофилия - разновидност на женския хомосексуализъм, при който има влечение към възрастни жени. Не се идентифицира с геронтофилията.

Хомосексуалността и религията разделят Европа

Хомосексуалността и религията разделят европейците

от Dnevnik.bg
19 декември 2006, 14:45

Идеята за общи европейски ценности беше поставена под съмнение, след като станаха ясни резултатите от последното изследване на Евробарометър по деликатни въпроси като религията, хомосексуалността и употребата на наркотици, предаде EUobserver.
Така например според изследването холандците (82%), шведите (71%) и датчаните (69%) силно подкрепят браковете между гейове в целия ЕС, докато само 12% от латвийците и почти толкова от поляците и гърците са "за" идеята. В България 15 % от анкетираните подкрепят браковете между хомосексуални двойки.
Осиновяването на деца от хомосексуални двойки е още по-противоречиво, като само една трета от европейските граждани подкрепят идеята. Отново най-силната подкрепа идва от Холандия и Швеция.
От друга страна обаче именно тези две страни са на двете крайности по отношение легализирането на канабиса, като само 9% от шведите подкрепят изкарването на светло на психеделика, докато холандците, които вече имат най-либералната политика в областта, дават и най-голяма подкрепа – 49%. Само 11% от българите (същият процент е и за поляците) подкрепят идеята, като средно за ЕС 26% от европейците са за по-либерален подход към марихуаната.
Европейците не могат да се разберат и за мястото на религията в обществото. В единия край са кипърците (81%), малтийците (70%) и италианците (63%), според които религията има много важна роля в обществото. В другия край са българите и естонците, между които само 20% вярват в това.
Поставени пред почти философската дилема равенство или индивидуална свобода, близо две трети от европейците, начело с португалците, унгарците и италианците, смятат, че се "нуждаем от повече равенство и справедливост, дори и това да значи по-малко индивидуална свобода.

Гей-етимология

Етимология и употреба

Основна статия: Терминология на хомосексуалността

Думата „хомосексуален“ е едновременно прилагателно и съществително. Прилагателната форма означава „едно-полов“ — хибрид между гръцката представка homo— („еднакъв“) и латинския корен sex— („секс“ или „пол“).

Като термин думата може да се използва за описание нечия сексуална ориентация, сексуален опит или самоопределяне. Някои хора отхвърлят термина като „твърде клиничен“ и дехуманизираш, предвид че свежда съдържанието си до секса, но не и до несексуални романтични чувства. В резултат се налагат термините гей и лесбийка. Първите им букви обикновено присъстват в акронима ЛГБТ (още — ГЛБТ, където Б и Т се отнасят съответно до бисексуалните и транссексуалните). Други пък предпочитат термина хомосексуален, предвид че го възприемат като категоризация на сексуалната си ориентация, а не като маркер за принадлежност към дадена културна или социо-политическа група, с която те не се идентифицират, както е при другите два. В българският език думата гей е прилагателно (гей-хора, гей-мъже, гей-жени, гей-общност), но се употребява и като съществително (един гей, гейове). Като прилагателно, гей обхваща не само хомосексуалните мъже, но и хомосексуалните жени, а често се употребява и въобще относно не-хетеросексуалните хора. В този смисъл, вместо прилагателното лесбийски (например лесбийска двойка) може да се използва просто „гей“ (гей-двойка).

Въпреки че някога термина е употребяван и в несексуален смисъл (например по отношение на девическите училища) днес той се използва изключително за сексуално привличане. Терминът „хомосоциален“ се използва за прояви, които не са специфично сексуални.

Използваните в по-старата литература определения като хомофилия, инверсия, мъжеложство или девиация не се употребяват в съвременната научна литература. Съществуват и други терминологични подходи, включително описателни такива, с цел да се контретизира спецификата на контакта. Например, мъж, който прави секс с мъже (МСМ) понякога се използва от медицинската общност, когато например се дискутира сексуалното поведение. „Еднополово влечение“ пък се фокусира варху спонтанното чувство, но измества смисъла от идентификацията със социална или културна група и оставя отворена възможността за паралелно съществуващи други влечения. Синоним на тази формулировка е „хомоеротично“ — термин, използван както в психологията и антропологията, за да означи чувства и влечения, така и в теорията на изкуството.

Терминът педерастия като синоним на хомосексуалност е неправилен от научна гледна точка, тъй като обозначава само един тясно ограничен вид любовни отношения — между зрели мъже и юноши, подобно на тези в Древна Гърция. Използвано по подобен начин, понятието андрофилия обозначава само част от хомосексуалните отношения, и по специално тези между мъже на еднаква възраст и със сходен социален статус. Вулгарни и силно обидни синоними, използвани предимно разговорно от някои хетеросексуални, са „педераслък“ (за хомосексуалност) и „педерас“ (без „т“ накрая) - за хомосексуален. „Пердерас“ е българският еквивалент на английското „faggot“ или руското „гомик“. Както в английския, съществува и кратката форма „педал“, също обидна (на английски: „fag“). (Вж. хомофобия и хетеросексизъм)

Различни неологизми също намират свое място в теорията за сексуалната ориентираност, като хетерофлекс (самоопределящо се като хетеросексуално лице, което от онлайн време на време „практикува“ еднополови контакти) или метросексуален за означаване на хетеросексуален мъж със стереотипни гей предпочитания по отношение на храната, модата и дизайна.

В българският език, понятията хомосексуалност и хомосексуален (човек) са все още редки и употребата им, предимно в съвременните издания на професионална научна литература[1][2], е като синонимни на хомосексуализъм и хомосексуалист. Вторите термини се приемат от някои хомосексуални хора като негативни и оценъчни. Това понятие се асоциира с определени негативни поведенчески модели и има характер на „етикет“, с който част от хомосексуалните хора не се идентифицират. Другата причина е неравнопоставеността между понятията „хетеросексуалност“ и „хомосексуализъм“. Някои български ЛГТБ организации и активисти правят опити да наложат употребата на хомосексуалност и хомосексуален.[3]

Изследвания

Проявите на хомосексуалността са изключително разнообразни. Ето защо е обичайно за хомосексуални индивиди в хетеронормативни общества да обичат, да се женят и да имат деца от представители на противоположния пол — практика, която се прилага главно по социални причини в общества, отхвърлящи еднополовите връзки (в англоезичните страни жени служещи като подобни „прикрития“ на хомосексуални мъже се наричат жаргонно beard или „брада“). Тези адаптации са форми на ситуационно сексуално поведение.

Друго обичайно проявление на ситуационната хомосексуалност се свързва с хомосексуалните актове в затвори, където въдворените имат контакти само с представители на своя пол в продължение на много време.

Антропология

Форми

Множество изследвания занимаващи се със социалната конструкция на еднополовите връзки затвърждават позицията, че концепцията за хомосексуалността би била най-добре представена като „хомосексуалности“. Констатацията е, че еднополовите връзки са били и продължават да бъдат организирани в отчетливи категории в различните общества и в различно историческо време. Тези вариации са групирани от културния антрополог Стивън О. Мъри в три отделни асоциативни модела:[4]

Полово структурираната и възрастово структурираната хомосексуална връзка обикновено представят един партньор, приемащ „пасивна“ роля и един, приемащ „активна“ роля в много по-голяма степен отколкото при егалитарните връзки. В чисто сексуално отношение „пасивна“ е рецептивната роля, тоест приемането на сперма чрез анален секс. Що се отнася до древногръцката култура този модел според някои изследователи е валиден не само за еднополовите връзки. Ученият-класик Дейвид Халпърин заявява, че в класическата епоха в Атина сексуалните обекти биват „не мъже и жени, а активни и пасивни, агресивни и подчинени“.[5] Еднополовият сексуален контакт в Древна Гърция е стриктно съобразяван със социалния статус на двамата участници в него, а оралният или анален контакт е недопустим, той е междубедрен.[6] При полово структурираната женска хомосексуалност в Тайланд, активните партньорки (томс) полагат усилия изцяло в полза доставяне на сексуално удоволствие на пасивните си партньорки (дее) и не позволяват на своите дее да им доставят удоволствие.

Някои антрополози популяризират идеята за четвърти тип хомосексуални взаимоотношения, класово-структурирана хомосексуалност, но болшинството изследователи считат че тя не е независима от останалите категории.

Обикновено в дадено общество и дадена епоха доминантна е само една от формите на хомосексуално общуване, което не означава непременно отсъствие на другите две. Историкът Риктър Нортън отбелязва в „Интеграционни и егалитарни модели“, че в Древна Гърция егалитарните модели на хомосексуална връзка са съществували паралелно с институционализираната педерастия, а практиката на сексуално общуване с непълнолетни е популярна практика и в наши дни, както в хомо, така и в хетеросексуална форма (Вж. ефебофилия, партенофилия). Егалитарната хомосексуалност е доминантна и все по-популярна форма на хомосексуална връзка (сексуална и емоционална) в западното общество, докато другите две форми са все по-слабо застъпени. Културната доминантност на западното общество, понякога прерастваща в културен империализъм, налага този модел на хомосексуално общуване и в други общества.

Разпространение

Основна статия: Демография на сексуалната ориентация

Броят на хомосексуалните и тяхното разпространение варира значително в различните източници. Този въпрос често е обект на спекулации и бива използван като пропагандно средство в подкрепа на различни про- и анти-гей настроения.

Дори когато проучванията се правят максимално съвестно и обективно, съществува сериозният проблем с идентификацията. А именно — поради негативната социална и емоционална натовареност на въпроса, много от хората, които имат хомосексуални желания и нужди или не ги признават, или въпреки това не се идентифицират като хомосексуални. Актуален и въпросът за демографското определяне на хомосексуалността: следва ли да бъдат считани за хомосексуални тези хора, които не са имали никога хомосексуален контакт, но имат хомоеротични фантазии и изпитват хомоеротични чувства. Тези проблеми имат съществено отражение и в статистическото отчитане на хомосексуалните. Общата тенденция е, че в страни с по-либерална култура и с по-развита демокрация, повече хора дръзват да заявят своята сексуалност и в резултат там хомосексуалните са по-голям процент.

Повечето източници са единодушни по въпроса, че броят на поддържащите продължително време хомосексуални интимни контакти е далеч по-малък от тези, които са имали инцидентни такива. Докладите на Кинси — едно от най-мащабните проучвания на човешката сексуалност — посочват, че 37% от изследваните са имали поне един еднополов контакт, завършил с оргазъм,[7] а 10% „на възраст между 16 и 55 години са повече или по-малко преимуществено хомосексуално ориентирани в продължение на повече от три години“.[8] Според изследването на Алфред Кинси общият процент жени, които до 45-годишна възраст са имали някакъв хомосексуален контакт, довел ги до оргазъм, е 13%.

Световното сексуално интернет проучване за 2003 г. 8% от населението на Земята са имали хомосексуални контакти. По страни: САЩ, Австралия — 17%, Канада — 14%, Великобритания, Дания, Нова Зеландия — 13%, Белгия, Финландия, Франция — 11%, Русия, Чехия — 10%, Унгария — 9%, Индия, Малайзия, България — 6%, Китай — 4%, Виетнам — 3%.

Същественото разминаване в процентите се обяснява с факта, че в по-консервативните общества по-малък брой хомосексуални хора изявят своята сексуалност и се страхуват да се въвлекат в хомосексуални контакти. От друга страна процентите може би включват и хора, които не са поначало хомосексуални, но по една или друга причина са имали хомосексуален контакт. Според някои това е основание надеждността на тези данни да е спорна.

Следващите издания на същото проучване отбелязват прогресия в данните си. Така, например, изданието от 2005 година показва че броят на хората които някога са имали хомосексуално преживяване се е увеличил както в глобален план (12%), така и по страни: България — 9%, Австралия — 22%, Нова Зеландия, САЩ - 20%, Канада — 19%, Великобритания - 17%, Франция — 16%, Белгия - 15%, Китай — 14%, Финландия - 13%, Чехия — 12%, Малайзия - 10%, Виетнам — 7%.

Биология

Основна статия: Биология и сексуална ориентация

Въпреки големия брой изследвания и до днес се водят дебати по въпроса за причините за хомосексуалността. Нито един от предложените досега отговори на този въпрос не са еднозначно подкрепени с доказателства. Основните становища са, че хомосексуалността е продукт на вродени конституционални, генетични или хормонални фактори, или че е придобито под въздействието на разнообразни социални фактори след раждането поведение. Съвременното научно мнозинство защитава средищната позиция, че различните форми на хомосексуалност, били те „нормални“ или „девиантни“, се определят от комплексни фактори.[9][10]

Пренатални хормони и сексуална ориентация

Основна статия: Пренатални хормони и сексуална ориентация

Множество са доказателствата, свързващи влиянието на хормоналните нива по време на пренаталното развитие със сексуалната ориентация. Невробиологията на маскулинизацията на мозъка е относително добре разбрана от науката днес. Естрадиолът и тестостеронът, катализиран от ензима 5-алфа-редуктаза до дихидротестостерон, действат на андрогенните рецептори в мозъка и ги маскулинизират. Когато обаче има проблем с рецепторите (напр. при синдромът на андрогенна нечувствителност) или твърде много андроген (напр. при вродената надбъбречна хиперплазия) се наблюдават физиологични и психологични изменения у индивида.[11] Съществуват становища, че както мъжката, така и женската хомосексуалност са резултат от вариации в тези именно процеси.[12]

През 40-те и 50-те години в САЩ бременни жени с предишни спонтанни аборти са третирани със синтетичния хормон диетилстилбестрол (DES). Целта е да се компенсира недостигът на плацентни хормони, нужни за поддържането на бременността. Забележителното при този препарат е, че той е сходен с тестостерона, но не засяга развитието на половите органи; засяга единствено мозъка и така само нервната система бива изложена на необичайни хормонални нива по време на ембрионалното развитие. Едно изследване върху жени третирани с DES показва, че гледащите на себе си като на лесбийки сред тях са 25% — цифра в пъти повече от очакваното.[13] Изследването обаче се позовава на малочислени респонденти, а резултатите му не са напълно потвърдени.[14]

Връзката между половите хормони и сексуалната ориентация е наблюдавана и при лабораторни изследвания с хора. Например, след инжекция с премарин (вид естроген) тялото на хетеросексуалните жени секретира хормона на жълтото тяло. Телата на хетеросексуалните мъже секретират същия хормон, но в много по-ниска степен. Телата на хомосексуалните мъже отделят нива на хормона на жълтото тяло в степен, която е межднинна на наблюдаваната у хетеросексуалните жени и хетеросексуалните мъже.

Физиологични разлики

Няколко изследвания към настоящия момент, включително работата на невролога Симон Льо Ве, показват че са налице разлики между физиологията на хетеросексуалните и хомосексуалните мъже. Такива разлики са открити в структурите на мозъка, вътрешното ухо и в обонянието.

В края на 80-те години учените откриват група от четири невронни струпвания в предния дял на човешкия хипоталамус. Наречени са интерстециални ядра от предния хипоталамус (INAH) и са номерирани с индекс от 1 до 4. Изглежда INAH2 и INAH3 са полово диморфни (различни при мъжете и жените), и най-вече INAH3. През 1991 г. неврологът Симон Льо Ве провежда изследване върху тези образувания и установява, че полово диморфното INAH3 е с по-малки размери при мъже с хомосексуална ориентация, сравнени с мъже с хетеросексуална ориентация.[15] Това изследване на Льо Ве е критикувано заради малочислените обекти на изследване и факта, че много от тях са починали от СПИН, докато изследваните хетеросексуални — не са. Въпреки това към настоящия момент няма доказателства за това, че HIV или действието на СПИН могат да изменят размера на INAH3. По-късни изследвания потвърдиха половата диморфност на INAH3, без да открият такава при другите три интерсцетиални ядра.[16] Самият Льо Ве споделя няколко години след изследването си:

Важно е да се отбележи какво не съм открил. Не съм доказал, че хомосексуалността е генетично детерминирана или че има някаква генетична причина човек да бъде гей. Не съм доказал, че хомосексуалните мъже са родени такива, което е най-честата грешка при интерпретацията на работата ми. Не съм открил и „гей център“ в мозъка. По-малко вероятно е INAH3 да е някакво специално гей-ядро в мозъка, отколкото да е част от верига ядра отговорни за сексуалното поведение на мъжете и жените ... Предвид, че изследвах мозъци на възрастни, не можем да сме сигурни, че различията са били налице при раждането, а не са се появили по-късно.[17]

През 2004 г. здравният университет в Орегон докладва, че е открил клетъчна група в хипоталамуса на овцете (oSDN), потенциално аналогична на INAH3, която е два пъти по-голяма при овни, ориентирани към женски, отколкото при ориентираните към други мъжки екземпляри.[18] Същите учени откриха, че хомосексуалните овни имат по-ниски концентрации на ензима ароматаза отколкото хетеросексуалните овни. Този ензим участва в преобразуването на хормона тестостерон в естроген.

Докладвани са различия и в други мозъчни структури. Някои изследователи претендират да са открили анатомични предпоставки за функционалната симетрия в мозъците на гей-мъжете. Равномерното разпределение на мозъчните функции, характерно за жените, до голяма степен се определя от влакната, свързващи двете полукълба чрез мазолестото тяло. В предната част на мозъка се намира друга такава свръзка, наречена антериална комисура. Тя е с по-големи размери при жените и у гей-мъжете (в сравнение с хетеросексуалните мъже).[19]

Към настоящия момент изследванията върху хомосексуални жени не показват същите тенденции.

Хомосексуалност при животните

Основна статия: Хомосексуално поведение у животните

Хомосексуално поведение е налично и у животните, особено у онези видове, които водят социален начин на живот, в частност морските птици и бозайниците, маймуните и човекоподобните маймуни. Такова поведение е наблюдавано у ок. 1 500 вида, за 500 от които е добре документирано.[20] Жанет Ман, професор по биология в университета в Джорджтаун, САЩ, е сред специалистите занимавали се с теории за хомосексуалното поведение у животните, по-специално у делфините. Според нея този тип поведение е еволюционно предимство, минимизиращо вътрешновидовата агресия, особено сред мъжките индивиди.

Някои учени смятат че хомосексуалното поведение при животните може да бъде променено. Към настоящия момент се провеждат научни експерименти за промяна на сексуалната ориентация на хомосексуални овце.[21]

Психология

Поведенчески науки

Някои консервативни религиозни и психоаналитични групи в САЩ смятат, че хомосексуалността е не само променимо, но и патологично състояние. Въз основа на някои психоаналитични теории (като Едиповия комплекс) и методи са разработени различни психологични подходи за промяна на сексуалната ориентация, известни под общото название репаративна (поправяща) или инверсионна (обръщаща) терапия. Някои от подложилите се на този оспорван метод за психологична интервенция твърдят, че са променили успешно сексуалната си ориентация и са създали успешно хетеросексуални семейства.[2] Те често се обединяват в т.нар. групи на бивши гейове или екс-гейове (Ex-Gay). Фактът, доколко сексуалната им ориентация е била реално и успешно променена, е оспорван от официални медицински организации в САЩ. (вж. Репаративна терапия)

Хомосексуалността - нормално състояние или отклонение от нормата?

В миналото е бил широко разпространен възгледът, че хомосексуалността представлява отклонение от нормата. Сред най-ранните причини за това е негативното отношение на някои конфесии към него. По-късно е бил добавен възгледът, че тъй като хомосексуалните контакти не водят до създаване на поколение, хомосексуалността води до липса на поколение, не се предава, и по тази причина няма как да е естествена.

Съвременните изследвания показват, че дори безспорни болести, които водят до липса на поколение, могат да бъдат предавани по наследствен път от т.нар. „здрави носители“. Много изследователи сочат, че хомосексуалните индивиди, дори ако нямат поколение, са от полза за своята социална група, и по този начин подобряват шансовете на поколението на другите индивиди в нея. Най-сетне, повечето изследователи смятат, че няма рязко разграничение между хомосексуални и хетеросексуални индивиди, и че всеки човек притежава в някакво процентно съотношение и двата вида наклонност. Резултатът е, че много хомосексуални индивиди биха имали и хетеросексуални контакти, и биха оставяли поколение (което се наблюдава и на практика). Затова много изследователи смятат аргументите на миналото за опровергани.

През 1973 г., Американската асоциация по психиатрия изключва хомосексуалността като вид психическо заболяване от своето Диагностично и статистическо ръководство за психическите разстройства (DSM). В своя етически кодекс, Американската психологична асоциация забранява и третира като неетични опити за промяна на сексуалната ориентация чрез психологични средства. Американската академия по педиатрия препоръчва на детските лекари да следят сексуалното развитие на тийнейджърите, с оглед да се предотврати вредата от неправилно и дискриминационно отношение спрямо хомосексулани подрастващи. Целта е хомосексуалните тийнейджъри да получават разбиране, подкрепа и адекватно образование за сексуалността и сексуалното здраве. Подобно на Американската психологична асоциация, академията по педиатрия изтъква вредата от опити за помяна на сексуалната ориентация.

През 1991 г. Световната здравна организация също премахва хомосексуалността от Международната статистическа класификация на заболяванията и свързаните здравни проблеми (ICD-10).

Военната медицина в редица страни по света изпитва резерви към приемането на хомосексуални в армията, а в някои страни — и към приемането на депатологизацията на тази сексуална ориентация.

  • В България военните психиатри следват подход на масово освобождаване на хомосексуалните лица от военна служба. При обявена от донаборника хомосексуалност, лекарят на наборната военна комисия го изпраща на консултация във ВМА. Ако се установи хомосексуалност, следва освобождаване от казармата. Българският хелзинкски комитет също констатира тази практика:

„Въпреки че в България хомосексуалността на теория вече не се третира като болест, на практика военните психиатри откриват психични разстройство, които я съпровождат, и на това основание освобождават от военна служба поради негодност. Определено може да се каже, че военните психиатри следват подход на масово освобождаване на хомосексуалните лица от военна служба.“[22]

Този цитат е важен с това, че документира факта за психически разтройства, съпровождаши хомосексуалността.

И в други страни нещата стоят по подобен начин. Според проучване, намиращо се на сайта на Народното събрание на Република България:

  • Военната повинност е задължителна без оглед на сексуална ориентация в Швейцария, Ирландия, Русия, Швеция.
  • Хомосексуалната ориентация като основание за освобождаване от военна служба не е предвидена изрично, но се извлича по тълкувателен път в Полша, Австрия, Италия, Финландия.
  • В Гърция хомосексуалността е забранена сред офицерския състав на въоръжените сили. Ако се окаже, че едно лице е хомосексуално, то е длъжно да подаде оставка. Лицата на редовна военна служба се освобождават от такава, независимо от тяхното изрично желание да служат. Така е уреден въпросът и в Португалия.
  • Изрична забрана за военна служба на хомосексуални (за някои военни чинове) е предвидена в САЩ.

Според гей организации мотивите за неприемане на хомосексуални в армията се крият зад високите нива на емоционален стрес, породени от социалната стигматизация и хомофобията.[23]

Политизиране на въпроса и влиянието му

Някои организации и групи, най-често хомофобски, или изповядващи виждания, които заклеймяват хомосексуализма и/или хомосексуалността, често поддържат тезата, че хомосексуалността е въпрос на избор на индивида, или е вид заболяване. Оттам те извеждат позицията, че този избор (неприемлив според тях) трябва да бъде променен, респективно че заболяването трябва да бъде лекувано. Много от тях се аргументират с довода, че хомосексуалността няма как да се предаде по наследство (виж по-горе), и по тази причина няма как да е естествена.

На противоположната позиция застават организации и групи, най-често съставени от или свързани с хомосексуалните индивиди. Те поддържат позицията, че хомосексуалността се определя единствено и само от наследствени фактори,[източник?] че в нея няма елемент на избор от страна на индивида, и че сексуалната ориентация е изцяло вродена. Вероятно тази позиция в някаква степен е породена и като реакция на предишната.

По тези причини, въпросът дали хомосексуалността е вродена или придобита често се свързва с отношението към хомосексуалистите. Съответно, той често се политизира, и отношението към него сред пряко ангажирани хора или групи може да бъде пристрастно. Нерядко изследвания, проведени или спонсорирани от тях, показват резултати, които са драстично различни от тези на повечето други изследвания, и биват използвани в подкрепа на крайни позиции.

Разликата не винаги се дължи на умишлено изкривяване на резултатите. Членовете на пряко ангажирани групи често познават в подробности едната от позициите, но са на практика незапознати с противоположната, и така неумишлено правят важни пропуски и грешки. Има случаи, когато по-късни изследвания, правени от същите хора, показват резултати, далеч по-близки до получаваните от повечето неангажирани лично с въпроса изследователи.

Някои хора смятат, че сексуалността на всеки човек е негово право на избор. Тази позиция премахва връзката на научния спор "вродена или придобита" с отношението към хомосексуалните индивиди, и намалява политизирането на въпроса.

Данни от изследвания

В последните години за изясняване формирането на сексуалната ориентация особено се набляга на изследвания върху близнаци. В „Генетично изследване на мъжката сексуална ориентация“ на Дж. Майкъл Бейли и Ричард Пилард от 1991 г., биват анкетирани хомосексуални мъже и техните братя — еднояйчни, двуяйчни близнаци и неблизнаци. Оказва се, че и двамата братя са хомосексуални при 52% от еднояйчните близнаци, при 22% от двуяйчните, при 9,2% от неблизнаците и при 11% от доведените (некръвни) братя.

Това, от една страна, доказва че важно значение за хомосексуалната ориентация имат гените. От друга страна се вижда, че социалната среда има далеч по-слаба роля, защото въпреки че са израстнали в едно и също семейство, при еднакви условия, братята неблизнаци доста по-рядко споделят сексуалността на другия.

При подобни изследвания сред жени процентите на сестри със съвпадаща хомосексуална ориентация са: 48% при еднояйчните близначки, 16% при двуяйчните, 14% при неблизначките, 6% при некръвните сестри.

Изледванията на мозъчната активност чрез електроенцефалография показват, че степента на латерализация и синхронизация между двете мозъчни полукълба при гей мъжете е по-сходна с тази у хетеросексуалните жени, отколкото с тази у хетеросексуалните мъже. Тези изследвания също имат нужда от допълнителна репликация и разяснение.

Еднозначността на тези изследвания се оспорва от други, които показват, че при известен процент хетеросексуални лица мозъчните структури и/или тип активност са както при хомосексуалните или/и транссексуалните лица. На тази база някои изследователи предполагат, че вероятно сексуалността на човека се определя не само от структурата и активността на мозъка, но и от други фактори.

Изследвания на детското развитие показват, че проявите на нетипично полово поведение в ранна възраст у децата са до известна степен свързани с хомосексуална ориентация след настъпването на пубертета. Не всички малки момчета, които проявяват традиционно женствено поведение, както и не всички малки момичета, които имат поведение на "мъжкарани" стават хомосексуални. От друга страна, над 2/3 от хомосексуалните мъже имат спомени да са проявявали полово нетипично (женствено) поведение в ранна възраст.

Малък брой изследвания от САЩ и Канада сочат, че броят на по-възрастните биологични братя от една и съща майка увеличава статистическата вероятност на момчетата да бъдат хомосексуални като възрастни. Тези находки са свързани с теорията, че имунната система на майката се сенситизира към половите хормони на мъжкия зародиш и произвежда антитела, които повлияват половата диференциация на хипоталамуса на бъдещи мъжки зародиши. Всеки един по-възрастен брат увеличава шанса на дадено момче да бъде гей с около 30%. Тези изследвания и теорията, с която са свързани, все още подлежат на дебат.

Хомосексуално поведение може да се предизвика у животни в лабораторията по няколко начина. Например, хомосексуални мъжки мишки могат да бъдат създадени, като се подложи на физиологичен стрес майката по време на бремеността. Неотдавна учени създадоха чрез генно инженерство хомосексуални плодови мушици, като имплантираха в тях ген, чиято мутация в дивата природа се знаеше, че е свързана с хомосексуално поведение. По-горните изследвания показват, че хомосексуалността при лабораторните животни може да се предизвика както от генетични, така и от външни фактори по време на вътреутробното развитие.

Сравнителни изследвания на генома на хетеросексуални и хомосексуални мъже сочи към няколко региона, по които те може би се различават: сегмента Xq28, локуса D7S798 в сегмента 7q36, и локуса D8S505 в сегмента 8p12. Тези находки все още се нуждаят от потвърждаване от други източници.

Дактилоскопски изследвания (сравняване на пръстови отпечатъци) сочат, че значителен процент хомосексуални мъже се различават от хетеросексуалните мъже по начин, който наподобява различията между хетеросексуалните жени и хетеросексуалните мъже.

От друга страна, съществуват изследвания, които потвърждават ролята и на психологическите и възпитателни фактори. Много изследвания сочат, че сред синовете на властни и авторитарни майки процентът на хомосексуалността нараства, без разлика между собствени и доведени синове.

Съществуват изследвания върху някои култури от Карибския регион, при които е прието момчетата да бъдат обличани и възпитавани до началото на пубертета като момичета; истинският им пол им се съобщава едва тогава. Отбелязано е, че между 40 и 50% от така възпитаните момчета, отказват да приемат "смяната на пола" и продължават да смятат себе си за жени. С израстването и промененото отношение на околните този процент намялява, за да достигне около 20-годишна възраст около 15%. На тази база изследователи предполагат, че самоусещането за пол на индивида може да бъде повлияно от социалните условия и приписвания му от другите пол.

Най-сетне, всеки психиатър или психотерапевт би могъл да изброи случаи от практиката си, когато тежка психическа криза, свързана с проблемите на пола, е довеждала до промяна на сексуалната ориентация. Процентът на посоката на промяната (от хетеросексуалност към хомосексуалност, или обратно) съвпада с процентното съотношение на хетеросексуални и хомосексуални. В някои от случаите има предварителни данни за "несигурност в ориентацията", в други обаче не. Като се има предвид, че в повечето случаи преживелите подобна криза и промяна не търсят медицинска или психологическа помощ, броят им вероятно е повече, отколкото се предполага. Много автори виждат в това косвени данни за ролята на психологическата настройка и влиянието на средата за сексуалната ориентация.

Исторически преглед

Съвременното разбиране и идентифициране на хомосексуалността до голяма степен е продукт на Западната култура от 19 и особено втората половина на 20 век. Тя не е идентична на проявите и схващанията за хомосексуалността в по-старите епохи и култури.

Най-старите запазени днес паметници, доказващи наличието на хомосексуални отношения, са от Древен Египет. Открити са множество релефи и рисунки, изобразяващи мъже в интимни пози, както и обща гробница на двама придворни сановници с текстове и изображения, потвърждаващи тяхната любов и съжителство.

Най-старите европейски образци са от Древна Гърция, където еднополовите връзки се явявали социална норма, носеща характер на културна приемственост, педагогически инструмент и контрол над раждаемостта. Изследователи на епохата, като Кенет Доувър, обясняват че тези взаимоотношения не са били заместител на брака между мъж и жена, а са съществували като негова предпоставка и допълнение. Сред древните гърци широко възприета била педерастията, но не и отношенията между зрели мъже с равнопоставен социален статус. По традиция зрелият мъж (erastes — любовник) избирал юноша за свой любим (eromenos) и го превръщал в обект на посвещение и обожание. Очаквало се любовникът да осигури на любимия си необходимото обучение, да го закриля и насочва в процеса на възмъжаване, и да го издигне до съответния статус на свободен гражданин.

Изследователят Жак Кораз пояснява, че в древен Крит жененият знатен мъж ухажвал любимия си младеж, водел го на обществени пирове със себе си, правел му подаръци, засвидетелствал уважение към родителите му. Когато момчето навършело пълнолетие, любовникът отивал в дома му със свои роднини и приятели и тържествено го поисквал от родителите му, при което оставял в замяна големи дарове. След това го отвеждал при собствения си род, където се устройвало празненство, както при сватба. Същата вечер осъществявали ритуално сношение, при което предаването на семето от зрелия мъж на възмъжаващия юноша представлявало последен етап от съзряването на момчето. Чрез семето то приемало мъдростта и оплодителните способности на вече зрелия и утвърден в обществото мъж и едва тогава се смятало готово да се ожени и да стане глава на семейство.

Вероятно отглас на древногръцката легенда за любовта между Зевс и виночерпеца на боговете Ганимед е и обичаят сред арабските и персийските аристократи да държат за свои лични виночерпци млади християнски момчета, които им сервирали, а вечер споделяли леглата им. Традиционната педерастия сред мюсюлманските общества е добре засвидетелствана още от средновековието и съществува до днес. Пример за това е афганистанският обичай по-заможните мъже в племето да взимат под своя опека юноши, които спят в постелите им, за разлика от съпругите им, които обитават женските части на дома. В Мароко и Тунис до началото на 20 век, в обществените бани е имало младежи, които освен масаж и обезкосмяване са извършвали и сексуални услуги.

По сведения на Е. Еванс-Причард, сред племената азанде в Северно Конго било практика младите воини официално да встъпват в интимна връзка с юноши. За целта те трябвало да ги откупят от бащите им, точно както се откупва булка, и да ги отведат в домовете си. Този съюз продължавал няколко години и едва след това мъжете можели да се женят.

Сред индианците в Северна Америка, основната проява на еднополови отношения била свързана с т.нар. хора с двойнствен дух. Това били момчета, които в ранна възраст приемали женска социална и сексуална роля и продължавали живота си като жени. Те имали висок авторитет сред племето, защото се вярвало че имат шамански способности. Било обичайно мъжете да осъществяват сексуални контакти с тях, и били особено ценени за съпруги.

Хомосексуалните контакти били разпространени и сред племената от Латинска Америка. Доказателство за това са множеството гравюри и рисунки, изобразяващи екзекуции на "содомити" от испанските завоеватели.

Индийски жрец извършва орален секс с поклонник. Релеф - Индия, 1200 г.

В Древна Индия хомосексуалните сношения се възприемали като част от култа към някои (андрогинни) божества, а също били широко разпространени сред аристокрацията. Било прието представители на транссексуалната каста хиджра да предоставят сексуални услуги на посещаващите храма знатни мъже. Смятало се, че с този акт се почитат боговете на плодородието.

Градовете-държави в Северна Италия, в частност Флоренция и Венеция, били известни с ширещите се в тях еднополови отношения, които били структурирани според античния модел (т.е. педерастия). Доказателства за това излагат Михаел Рок и Гуидо Ругиеро в последните си изследвания.

В Източна Азия хомосексуалните отношения са били стандартна част от обществения живот, в Китай още от 600 г. пр.н.е., а в Япония — поне отпреди хиляда години. Такива отношения отново имали педерастичен характер и били повлияни от различията във възрастта и социалното положение. Подобни отношения, описвани от Цзяо Хшечин в „Хонг Лу Менг“ (Сън от червената стая) и „Ши Ту Чжи“ (Хроника на камъка), изглеждат също толкова обичайни, както и хетеросексуалните романси.

Млади мъже пият чай, четат поезия и правят любов. Свитък - рисунка върху коприна. Китай, династия Чин (18-19 век)

В Япония хомосексуалната традиция предполагала възрастните самураи да поддържат интимни контакти със своите ученици. Любовници-момчета имал дори шогунът. Хомосексуалните връзки били и част от манастирския живот в някои будистки манастири. Тези традиции се наричат шу-до (Пътят на младите) или наншоку (Мъжките цветове) - наименования, които са преки влияния от китайската традиция. И тук тези връзки били възрастово структурирани, т.е имали педерастичен характер.

В Тайланд до късния 20 век не съществувала концепцията за хомосексуалността. Т.нар. катоей (женствени момчета) били характерни за тайландското общество в продължение на векове. Те се обличали като момичета и на това не се обръщало особено обществено внимание, макар че традиционно родителите били разочаровани, ако някой от синовете им станело катоей. Будистките традиции, широко разпространени в Тайланд, приемали съществуването на трети пол.

В Централна Азия, в районите около Пътя на коприната, традициите на Изтока и Запада се срещали и това резултирало в появата на ясно очертана хомосексуална култура. Тя била центрирана върху т.нар. бачи (узбекски вариант на персийското бачхе — пасивен партньор), т.е. непълнолетни момчета, които пеели еротични песни и танцували с дрехи, грим и маниери, наподобяващи женските. Бачите били подготвяни за такива от деца и се занимавали с това до момента, в който им порастяла брада. Макар традицията да била прекъсната от сталинистките репресии и морални норми, ранните руски изследователи успели да документират тези практики.

Сред обществата от Меланезия, хомосексуалността е била интегрална част от културата. Сред племената от Папуа Нова Гвинея се счита за важна ритуална отговорност младежът да поддържа сексуална връзка с мъж, в периода на своето възмъжаване. В тази връзка, както и в Древна Гърция, младият партньор поемал пасивната роля. Вярвало се, че чрез спермата той поема мъдростта, знанието и способностите на зрелия мъж. Много меланезийски общества, обаче, са станали по-малко толерантни към хомосексуалността, след налагането на християнството от европейски мисионери.

Смята се, че личности като Александър Велики, Платон, император Адриан, Вергилий, Леонардо да Винчи, Микеланджело, Кристофър Марлоу, Уилям Шекспир и пр. са поддържали еднополови връзки. В този смисъл, те могат да бъдат наречени „хомосексуални“ или „бисексуални“, но това би било анахронизъм, тъй като по тяхното време социалната характеристика на сексуалността е била съвсем различна от днешната. Често, например, определен вид еднополови отношения или определена роля в тях, не са били възприемани като излизащи от хетеросексуалната рамка. Подобно е положението днес в Латинска Америка и в някои други мачистки култури.

Прави впечатление, че фактите характеризиращи някоя историческа личност като хетеросексуална рядко предизвикват такива противоречия. Тенденцията сред историците да приемат хетеросексуалността на значими фигури по подразбиране, а да оспорват евентуалната им хомосексуалност, често се обяснява с хетеронормативността.

През последните десетилетия, донякъде поради сходното си положение, хомосексуалните хора в Западната цивилизация са развили обща култура. Въпреки това не всички хомосексуални се чувстват част от нея, а много от тях изрично отказват да бъдат идентифицирани с тази култура.

Общество, религия и закон

Обществените настройки спрямо хомосексуалността са варирали през вековете от пълно отричане, през негласно толериране, до пълно приемане, с всички степени помежду им.

Отношението на религиите също е различно. Според днешните интерпретации Авраамистките религии (юдеизъм, християнство, ислям) разглеждат хомосексуализма като грях, докато будизмът, шинтоизмът и др. не съдят това поведение. В някои култури, повлияни от фундаменталистки религиозни интерпретации, хомосексуализмът се счита за перверзия и е незаконна, като на места е углавно престъпление.

Основните световни религии - християнство, юдаизъм, ислям, осъждат хомосексуалните контакти и връзки, макар и някои техни течения да изказват подкрепа за узаконяване на еднополовите бракове. Такива са, например, Канадската обединена църква, Унитарианската протестантска църква, Метрополитанската комуниална църква, конгрегациите на реформирания юдаизъм, квакерските конгрегации и др. В някои протестантски църкви свободно се назначават и открито хомосексуални свещеници.

Нито една религиозна норма или закон, обаче, не коментират хомосексуалността сама по себе си, като вътрешна характеристика на личността, или като емоционална проява на любов между хора от еднакъв пол. Осъжда се единствено нейната сексуална изява - в общия случай извършването на анален секс между мъже.

В Стария завет не само мъжеложството е посочено като престъпление, за което се полага смърт (убиване с камъни), но и всеки сексуален контакт между двама мъже (според Левит 18:22 и 20:13). Някои интерпретатори обаче обръщат внимание на текста от 2 Царе 1:26 и връзката на Давид и Йонатан (вж. Давид и Ионатан): „Жалея за тебе, брате Ионатане; ти ми беше много драг; твоята любов за мене беше по-горе от женска любов.“. Отхвърлянето на хомосексуалността от Библията днес е спорен според някои изследователи въпрос.

Съотношението между моралното осъждане на хомосексуализма и неговия легален статус е усложнено. Например, в Англия мъжеложството е било престъпление според средновековното канонично право, поради позицията на Църквата. Въпреки това, преследването на това провинение постепенно отмряло. Хомосексуализмът бил официално забранен от Парламента през 19 век.

Преследването на изявените хомосексуални се среща в различни култури и идеологии. Въпреки, че претендира за религиозна обосновка, избиването на хомосексуални в Нацистка Германия е един от съвременните примери за гонения от система с расистка (а не религиозна) доктрина. В нацистките лагери и затвори са убити десетки хиляди хомосексуални (или набедени за такива) германци. Отделен, и вероятно много по-голям, е броят на загиналите хомосексуалисти - евреи или цигани.

В прединдустриалните западни общества, хомосексуализмът бил възприеман от долната и горната класа, по-слабо от буржоата, повечето от които го обявявали за „неморален“. Със засилването на урбанизацията, обаче, и обособяването на нуклеарното семейство, тези сексуални връзки били осъждани и, в някои случаи, обявени за незаконни.

Към 19 век, законодателствата позоваващи се на Френското гражданско право не съдържат забрани срещу хомосексуализма, докато онези, базирани на Британското право, имат „анти-содомитски“ закони. Екзекуциите по тях биват осъществявани до края на века.

В началото на 20 век се заражда движението за гей-права, като едно от проявленията на движението за граждански права. То довежда до промени в общественото възприемане и медийното представяне на хомосексуалността.

Легализацията и законовата равнопоставеност на хомосексуалните отношения, наред с признаването на еднополовите бракове и граждански съюзи, са едни от основните цели на гей-активизма.

В последните години, голям брой законодателства са олекотили или премахнали разпоредби срещу хомосексуалното поведение, включително содомитски закони и закони забраняващи службата на хомосексуални хора в армията.

В България хомосексуалните отношения по взаимно съгласие между пълнолетни (18 г.) са декриминализирани през 1951 г., в Унгария и Чехословакия — през 1961 г. В Англия и Уейлс хомосексуализмът между пълнолетни лица (над 21 години) е разрешен през 1967 г. В Шотландия — през 1980 г., а в Северна Ирландия — през 1982 г.

В САЩ анти-содомитските закони са отменени с решение на Върховния съд през 2003 г.

В Китай няма специален закон срещу хомосексуализма, но хомосексуалните мъже често биват осъждани за хулиганство и наказвани със затвор.

В Япония няма закони срещу хомосексуалното поведение.