неделя, 16 март 2008 г.

Една гей-гробница

Гробницата на Нианккнум и Кнумхотеп

Автор: Грег Рийдър

През 1964 г. в древния некропол на Сахара египетският археолог Ахмед Муса открил редица от гробници с коридори, изсечени в скалната стена край насипния път, водещ до пирамидата на Унас1.

Скоро след това главният инспектор2 Мунир Баста влязъл в една от гробниците на Старото царство3, пропълзявайки на ръце и колене през коридорите.

Той бил силно впечатлен от уникалните сцени на двама мъже в интимна прегръдка - нещо, което никога не бил виждал преди в гробниците на Сахара.

Междувременно археолозите, които работели над реставрацията на насипния път на Унас, открили, че някои от каменните блокове, използвани за построяването му, били взети в древни времена от мастабата4, която първоначално служела за вход към тази новооткрита гробница. Археолозите реконструирали мастабата от блоковете с надписи, намерени в основата на пътя.

Така било разкрито, че тази уникална гробница била построена за двама мъже, които носели една и съща титла в палата на фараон Ниусера от петата династия: "Надзирател на маникюристите в царския палат".

За да предприемете виртуална разходка в гробницата и да видите някои от забележителните изображения на двамата мъже, щракнете върху иконата на маникюристите по-долу.

Бележки:

1 Унас е последният фараон от петата династия, чиято пирамида е богато украсена с т.нар. "пирамидни текстове". (Бел. пр.)

2 Главен инспектор на старините – длъжностно лице, назначавано от египетското правителство. (Бел. пр.)

3 Старо царство - периодът от началото на третата до края на шестата фараонска династия на древен Египет, приблизително 2770-2180 г. пр.н.е. През този период са построени най-големите египетски пирамиди. (Бел. пр.)

4 Мастаба е правоъгълна постройка, използвана като гробница. В случая авторът вероятно има предвид мастаба, която е била използвана като преддверие към частта от гробницата, изсечена в скалата. (Бел. пр.)

Литература:

Reeder, Greg 2000. "Same-sex desire, conjugal constructs, and the tomb of Niankhkhnum and Khnumhotep", World Archaeology Volume 32 Number 2, Oct 2000, Editor Thomas A. Dowson.

Baines, John 1985. "Egyptian Twins" Orientalia 54.

Basta, Mounir 1979. "Preliminary Report on the Excavations at Saqqara (1964) & The Discovery of a Tomb from he 5th Dynasty" Annales du Service des Antiquités de l'Égypte (ASAE) 63. Cairo.

Cherpion, Nadine 1995. "Sentiment conjugal et figuration à l'Ancien Empire", Kunst des Alten Reiches 34-45.

Moussa, Ahmed and Altenmüller, Hartwig 1971. The Tomb of Nefer and Ka-Hay. Deutsches Archäologisches Institut. Mainz am Rhein.

Moussa, Ahmed and Altenmüller, Hartwig 1977. Das Grab des Nianchchnum und Chnumhotep. Deutsches Archäologisches Institut. Mainz am Rhein.

Parkinson, R. B. 1995." 'Homosexual' Desire and Middle Kingdom Literature." The Journal of Egyptian Archaeology. Vol. 81, 57-76. London.

Наблюдавайки даренията, донесени в тяхната гробница

Тук, непосредствено от вътрешната страна на входа, двамата мъже, седнали на столове (и прегръщайки се един друг), приемат дарения и посетители в своята гробница. Това показва добър прием и приятелство към техния "задгробен дом".

Двамата приятели на надзорна обиколка

Изображение на двамата мъже, правещи надзорна обиколка хванати за ръце, може да бъде видяно на южната стена на залата, която се намира непосредствено след входа. Нианккнум води Кнумхотеп за ръка към вътрешността на тяхната гробница.

Техните имена, изсечени над входа на издълбаната в скалата камера

Тук, над портала на изсечената в скалата част от гробницата, имената на Нианккнум и Кнумхотеп са изписани като едно. Името Нианккнум в дясната част на надписа се превежда като "Кнум има живот". Името Кнумхотеп в лявата част на надписа означава "Кнум е удовлетворен". Хотеп = "мир" или "удовлетворение" е дума, използвана често за описание на благословения статус на починалия. Името Кнум, освен че е име на бог, означава и "свързани заедно" и "да се свържа с" и по-важно "другари, компаньони, приятели" и дори "съквартиранти". Изписването на имената им заедно, както по-горе, би могло да е планиран елемент, който подсказва игра на думи със значението "свързани в живота, свързани в смъртта" и очевидно говори за близостта между двамата и тяхното желание да останат заедно в този живот и в следващия. Ние не знаем в кой момент от живота си те са приели тези имена.

Пирът в камерата, изсечена в скалата

В далечния южен край на изсечената в скалата камера е сцената на пира, където Нианккнум и Кнумхотеп са показани да се угощават с даренията и да бъдат забавлявани от танцьори, клакьори, певци и музиканти.

Входът вдясно води към камерата на даренията и към лъжливата врата на двамата мъже.

Прегръдката на входа към параклиса на даренията

Тук, при параклиса на даренията, е мястото, където се появяват най-интимните изображения. Тази сцена е на входа между двата портала към параклиса. Еднакво облечените маникюристи са изобразени прегръщайки се, нос до нос. Техните деца са около тях (изобразените деца са повече от показаните на тази направена отблизо снимка), но съпругите им не са изобразени. Връзката между двамата мъже не е ясна. Египтолозите я наричат "проблематична". Братя ли са? Възможно ли е да са близнаци? Близки приятели ли са или любовници? Или всичко изброено едновременно? Аргументирани доказателства могат да бъдат представени в защита на всяко едно от тези твърдения.

Прегръдката между лъжливите врати

На западната стена на камерата на даренията има две лъжливи врати. Едната е вдясно за Кнумхотеп, а другата - вляво за Нианккнум. Лъжливата врата на Нианккнум е повредена от по-късно прокараната от крадци шахта, през която, всъщност, египтолозите за първи път проникнали в гробницата. Лъжливите врати са отделени една от друга чрез илюстрираната тук сцена на двамата мъже – прегърнати, но не толкова близо, колкото в изображението на входа.

Задгробната прегръдка в камерата на даренията

Върху източната стена на камерата на даренията двамата идентични мъже са показани във възможно най-интимната прегръдка според каноните на древното египетско изкуство. Нианккнум е вдясно, хванал десния лакет на своя компаньон; Кнумхотеп, вляво, е прокарал ръката си зад гърба на другия мъж, плътно държейки го за рамото. Отново върховете на носовете им се докосват и този път техните тела са толкова близо, че връзките на коланите на полите им изглеждат допрени една до друга, може би дори са вързани една за друга. Тук, в най-вътрешната и лична част на тяхната обща гробница, двамата мъже стоят в прегръдка, замислена да продължи в задгробния живот.

Няма коментари: